tirsdag den 31. august 2010

Den stille STORE alarm




Must-have i pladesamlingen: Bloc Party - 'Silent Alarm'

Det burde egentlig ikke glide ud af hukommelsen, men efter at Bloc Party’s debutalbum ’Silent Alarm’ var en af de skiver, som jeg har lyttet mest til, så har jeg haft glemt i det i perioder. Det er en slem arbejdsskade, tror jeg – jeg modtager og lytter heldigvis til masser af ny musik hver uge – hvilket er en uvurderligt gave – men det gør desværre, at visse ting ryger i glemmebogen.

Men med jævne mellemrum dukker Bloc Party’s hvide cover op i bunkerne – albummet ’Silent Alarm’, der er en førsteklasses inspirerende, influerende og forførende britisk indie-rejse fra første track, den komprimerede ’Helicopter’ til den sfæriske afslutning ’Compliments’.

Det der står lysende klart fra første lyd, er Kelé Okereke’s evne til at skrive fede sange og flotte melodier på gode solide grooves. Og det hele stemmer sammen – de ørehængende vokalliner, de markerede og markante guitarfigurer og de virkelig seje riff. Blandet med rigtig godt trommespil, nærmest fanden-i-voldske guitar-temaer eller soli og en personlig produktion, bliver det en unik oplevelse.

Blandt de små genialiteter, som ofte kan gøre hele forskellen på en god skive er ’Helicopters’ små abrupte break og de tørre guitarer i harmoni der starter et af albummets bedste tracks, som bliver afløst af en ligeså tør bas ovenpå en billig lydeffekt (sådan lyder det) på ’Positive Tension’ - der indenfor det sidste minut bygger en hektisk stemning op, som indeholder endnu et fedt break.



Der er i det hele taget masser af hit potentiale på albummets første fire numre – ’Like Eating Glass’, ’Helicopter’, ’Positive Tension’ og ’Banquet’ – og det numre har da også fået deres tid i spotlyset – men gennemgående ALLE numre, er at der er hooks i en intro, et vers, et omkvæd eller et tema. Det gør unægtelig at denne plade er og bliver udødelig, for ens personlige favoritter skifter hele tiden.

En anden gennemgående detalje er det gode, og af og til lidt høje, tempo – som hele tiden bliver holdt i live af markeringer fra trommeslageren Matt Tong, som på dette album også markerer sig som helt fantastisk! Din fod står sjældent stille! Samtidig er der fede flotte melodier på ex.vis ’This Modern Love’, ’So Here We Are’ og ’Blue Light’, som er med til at skabe et godt bankende hjerte midt på albummet.

Der er en stemning på dette album, at 4 knægte der med den britiske rockhistorie i hånden går ind i en ny tidsalder. Nu er albummet selv blevet britisk rockhistorie, der har drysset noget af sit tryllestøv over bands fra resten af verden...

Kele Okereke har i dag en solokarriere, hvor han vel egentlig laver det, som Bloc Party endte med at blive på deres sidste album ’Intimacy’ – temmelig meget elektro, temmelig meget pop – og Kele’s solo album ’The Boxer’ er faktisk ikke spor dårligt.

Guitaristen Russel Lissack har også et soloprojekt, som du bør tjekke ud – mindre elektro, men meget pop. Det hedder Pin Me Down og har den amerikanske sangerinde Milena Mepris i front.

Men den stille alarm lød på Bloc Party’s første album – 13 sange i sin helt egen klasse. Har du ikke albummet, så tjek det ud og få det i ørene – de (altså dine ører) vil takke dig for det.





søndag den 29. august 2010

Plays fra rock-øen ISOLA



Tak for sidst!


Rundt om hjørnet, nede i kælderen, helt bagerst i lokalet. Torsdag d. 26. august havde jeg den store fornøjelse at sætte cd’ere ind i spillen på det fine skib ISOLA – og pga. nogle tekniske detaljer, var det ikke muligt for mig at sætte kaffen over en god omgang Motown og 60’er/70’er classics, som jeg ellers havde truet med.

I stedet blev det til en god omgang blandet rock – for rockens skyld! 10 hurtige tracks fra hvad du gik glip af:

Psycked Up Janis – ’I Died in My Teens’
The Black Keys – ‘Tighten Up’
Mescalin, Baby – ‘There’s A Place For You Somewhere (else)’
The Goo Men – ‘Blame It on The Boogaloo’
The Strokes – ‘Last Nite’
Iggy Pop – ‘Lust for Life’
The Who – ‘My Generation’
Joy Division – ‘Love will tear us apart’
Blur – ‘Song 2’
Nirvana – ‘Smells Like Teen Spirit’

Jo… der kom lidt classics med – bevares! Også lidt 80’er pop for poppens skyld – og Isola så brede smil, og et garagerock-ægtepar, der punkede sig vejen igennem et dansegulv. Smukt og sjovt!

Næste gig er Rust Din Røv d. 11. september. Line-up og nattens menu kommer senere.

tirsdag den 24. august 2010

Nordisk pop-poesi




Ambitiøst projekt fra The Late Parade og EPO 555 dudes!

Helsinki Poetry er navnet! Konceptet er byer - alle titler bærer navne efter byer! Stilen er vitterlig som når du parer The Late Parades storladne og drømmende melodi med EPO 555's evne til at skære en god og præcis indiepop-sang.

Rune Vigil er ham, der på billedet vræler ind i mikrofonen - det har han gjort igennem et par år i bandet The Late Parade. Ebbe Frej er ham, der på billedet passer på vovvov og er producertypen/sangskriveren i Helsinki Peotry.

Ebbe producerede The Late Parade's album og det var under den proces Frej og Vigil satte et dogme for deres projekt. Sangene skulle tage udgangspunkt i bynavne og de skulle spille sig frem til en lyd, der kunne stamme fra lige præcis de byer de valgte.

Det er nu ikke fordi jeg decideret kan finde frem til pizzabageren fra 'Rome', sælfangeren fra 'Nuuk' eller lyden fra det typiske band fra 'Manchester', men sangene er ret gode og har deres egne selvstændige liv. Derudover ved jeg, at de løbende laver bynavnene om, så det er ikke godt at vide om 'Barcelona' ender som 'Varde'.

Men albummet ender som det jeg sidder og lytter på nu (tror jeg). Og der er fine popelementer i 'Upsala', 'Reykjavik' (som måske er 'Phoenix'?) og ikke mindst den rytmiske 'Nuuk', god åbningstemning med varme på 'Barcelona' og den efterfølgende 'Phoenix' (som måske er 'Reykjavik'?. Der bliver sluttet elegant af med den omfangsrige 'St. Petersborg'.

Hvornår albummet rammer overfladen, ved jeg ikke - men det er på vej, og du kan roligt glæde dig hvis du kan lide pop og indie, med højt til loftet og er (på et eller andet plan) rejselysten...








Hvis disse billeder siger dig noget...










...så vil du nyde musikken der bliver spillet på
ISOLA, torsdag d. 26/8-10 kl. 23

Jeg tager chancen og dykker ned i nogle Motown, rock og hippie-classics - blandt meget andet.

Facebook event kaster du rundt i verden herfra!
ISOLA finder du her:



Vis stort kort

søndag den 22. august 2010

Livet i rendestenen


Indtryk fra Gutter Island 2010

Syd for Vordingborg ligger den lille Ø Masnedø – og på den ø ligger et lille fort – Masnedø Fort. På voldene rundt om, oven på og inden i fortets rumlende kolde og stenhårde gange, bliver der hvert andet år afholdt en af verdens mest dedikerede festivaller – designet i 50’er og 60’er US-style, fyldt med punks og rock n rollere og masser af øl, rawk – mere øl og endnu mere rawk.

Det er altid en fornøjelse at blive omfavnet af Gutter Islands varme tattooverede arme, for her er plads til alle typer og skikkelser. Regelsættet er til at overskue: ’Fyr den af!’ og musikken er gribende, underholdende og i langt de fleste tilfælde, vanvittig godt – med Kinks, Who, Beatles, Black Sabbath, Everly Brothers og et hav af andre historiske ikoner som inspirationskilderne.

Oven på græstørvene, med årets blide brise fra Storstrømmen, blev 10 året for Gutter Island markeret med nogle af Gutter-historiens bedste koncerter – lad det bare være sagt – og lad det blive sagt med tre små bogstaver: G-U-F! Jep – det er ikke det du putter på din gammeldaws - men musikken er af den gode gammeldaws slags – leveret af Guf aka Lorenzo Woodrose aka Uffe Lorentzen.

Fredag aften lukkede han dagen af med sit band, Baby Woodrose. Aftenens absolutte headliner, der overtog scenen fra de lidt lunkne The Nomads, der aldrig rigtig nåede at være rigtig tilstede. Det var Guf til gengæld, med nogle af de nyere sange fra sit Woodrose-katalog tæmmede kvartetten både scenen, rocktraditioner og publikummer, som jeg ikke har set det fra det band før.

Det er nogle år siden, jeg sidst har set Babyen på de skrå, og besætningen foruden Guf er blevet skiftet ud. Trioen er vokset til en kvartet og der er kommet en ekstra guitarist ind i folden, som gjorde at Guf kunne have et sammenspil med en makker, som han ikke har haft før. Hverken i harmonier, backing til soli og kommunikation på scenen, når to spader vræler om kap.

Aftenen efter gjorde Guf det så igen! Projektet Spids Nøgenhat, der ikke har spillet sammen i 2 år, kom med på et afbud efter at The Heavy (uk) havde aflyst deres Gutter-show et par dage før. Og alle på Gutter Island festivalen priste sig lykkelige over at den store britiske headliner ikke kunne komme – for Spids Nøgenhat er en sjældenhed og det viste sig at blive en af den slags koncerter, som bare ikke måtte slutte…

Skousen/Ingemand, Steppeulvene og start 70’ernes danske syrerocknavne ville være stolte af at opleve et band i 2010, gengive en næsten 40 år gammel stemning så ægte, så rigtigt, så kærligt – og så var det på dansk. Sange om de evige dæmoner, om at være på vagt overfor farer der lurer og om menneskets forfald, løgne og bedrag…

I lange udsyrede jams, blev Gutter Island kastet mange år tilbage i tiden – og blev, til forskel for største delen af festivalens øvrige bands, inden for Danmarks grænser – når vi taler inspiration… og ’da jeg gik ud over laaaangebro…’ gjaldede ud fra Guf’s store gavflab, var der ikke et øje tørt. Og Spids Nøgenhats øvrige repertoire, var ikke aflagte Baby Woodrose sange – snarere tvært i mod… det var geniale salver af rendyrket kærlighed til en svunden tid, som passede perfekt ind i rammerne.

Black Magic Six (sf) samlede Black Sabbath, Danzig, blues og country i en mandeduo. En trommeslager, lavet af skind og ben, stod bøjet 90 grader over sine tønder og koklokke – og bankede løs som gjaldt det hans liv, alt imens sanger og guitarist J-Tan karismatisk lagde en brølende vokal ud over publikums hoveder. Tunge riffs, som fik Sabbath og Cream-hjerter til at bløde.

Mere Sabbath-inspiration var der i Moonless (dk), der var om end endnu mere tunge en Black Magic Six. En tyk guitarlyd i et tempo, der af og til næsten gik i stå, for pludselig at modulere sig i elegante skift til boogie woogie. Det var stadig tidlige dage for Moonless og hverken vokal eller den tekniske kaliber stod funklende klare, men Moonless var blevet inviteret indenfor i Gutter-varmen – og de takkede for invitationen med et solidt show, der lover godt for fremtiden.

Det samme kan man sige om Mescalin, Baby – som er den del af Karrierekanonen på P3 – som adskiller sig en anelse fra de øvrige Gutter-bands, ved at være en tand mere melodiøse og en lille smule mere teatralske, med små slåskampe på scenen, en synkroniseret sprælsk sceneshow og en fyr i speedo’s, der lettere uortodokst, fik smidt de fem unge fyrer (oprindelig fra Vordingborg og omeng) på scenen ved Masnedøfortets rå betonvæg.

Jeg har heldigvis fået et indgående kendskab til bandet, og derfor overraskede sangen som ’Ballad of a Running Man’ og ’There’s a home for you somewhere (else)’ mig ikke. Det gjorde ti gengæld en sang som ’Furneral Band’ som med et tungere drive og lettere melankolsk tema, fik sparket lidt jordforbindelse ind i dette fantastiske 5 kløver af drenge, som charmerer sig herfra og til evighed med deres måde at være på og optræde på overfor publikum.

The Goo Men (n) har tidligere leveret en historisk optræden på Gutter Island – og dette års show overgik deres tidligere show. Forestil dig 5 potente mænd i front for en trommeslager – alle med potens nok til at vælte Masnedø’s nærliggende tomat-drivhuse-farm, bare ved deres blotte tilstedeværelse. De 5 er i en evig kamp om at komme yderst på scenekanten, helst side om side – men ofte med skiftende medlemmer, der vinder over hinanden, ved at stille sig op på højtalertårnet, stagedive og blive båret på publikums hænder, kravle ud på stigen der bliver lagt ovenpå publikum, eller blive båret op under loftet af deres eget crew.

Og som jeg snakkede med nogle Gutter-folk om, så er der ikke meget dybde i bandets musik, når deres favorit-track og publikums-basker er ’Party Like A Lion’ – men det giver vanvittigt meget på underholdnings kontoen – det var uvurderligt!!!

Selv nåede jeg ikke at opleve The Vanjas (s) og The Defectors (dk) – men rygtet spredte sig lynhurtigt at især The Defectors havde spillet deres ypperste i mange år – og at sangerinden fra The Vanjas havde passet sin et år gamle baby ude bagved, mellem deres hæsblæsende rocksange på scenen. Hedgehodge (dk) og Hogliners (dk) var navne, som stadig skal spilles sammen, men har gode intentioner og det var fint at opleve dem i Gutter Islands prægtige uprætentiøse rammer.

Vejret var fantastisk – ingen regn – grader et sted i starten af 20’erne – jubilæumskagen smagte godt og festivalen løb ikke tør for øl! Tak for endnu en festival som sad lige dér hvor den skulle – hvor rampelys, pop og ’se mig’ stemninger ikke er bandlyste – de eksisterer bare ikke. Det er det to årlige befriende åndehul i 2 dage, hvor du kan slå hjernen fra og ikke bekymre dig om den musik der kommer om det næste hjørne. Du er nemlig hjemme, du føler dig hjemme og musikken, stemningen og publikum tager sig af dig, sig selv og hinanden.

Tak til Gutter – vi ses igen om to år.

tirsdag den 10. august 2010

NY COOL - LA LAZY

Ny høvding i flokken: CHIEF

Chief er virkelig et fantastisk band – eller deres sange er i hvert fald. En kvartet, der i sin tid blev dannet i New York men som oprindeligt udspringer fra LA, hvor de også bor i dag. De har et perfekt mix af NY-coolness og en dugfriskhed fra vestkystens åbne 60’er hippie-sind.

Det høres i deres musik, som er på en og samme tid melankolsk, poppet, nu-folket (med en fed, nærmest skotsk/irks højlandsk violin 'Irish song') og virkelig melodiøs! En af de fedeste ting er de vokalharmonier som de hiver op ad posen. Meget fornemt.

Som band fungerer det fænomenalt på albummet ’Modern Rituals’, som tittelmæssigt måske sender en lille hilsen til den ’moderne’ trend med det folkede look og lyd – samtidig med ritualerne og traditionerne, der gemmer sig i den nærmest tidsløse sangskrivning.

Sange som ’You Tell Me’, ’Breaking Walls’, ‘Wait For You’ og ‘Night & Day’ er mine umiddelbare favoritter – og tjek de to videoer som HibOO præsenterer nedenstående. ’Night & Day’ er simpelthen et SÅ godt nummer, og det er fede videoer som de har fået lavet. God lyd, god stemning, gode sange, flotte billeder.