tirsdag den 24. august 2010

Nordisk pop-poesi




Ambitiøst projekt fra The Late Parade og EPO 555 dudes!

Helsinki Poetry er navnet! Konceptet er byer - alle titler bærer navne efter byer! Stilen er vitterlig som når du parer The Late Parades storladne og drømmende melodi med EPO 555's evne til at skære en god og præcis indiepop-sang.

Rune Vigil er ham, der på billedet vræler ind i mikrofonen - det har han gjort igennem et par år i bandet The Late Parade. Ebbe Frej er ham, der på billedet passer på vovvov og er producertypen/sangskriveren i Helsinki Peotry.

Ebbe producerede The Late Parade's album og det var under den proces Frej og Vigil satte et dogme for deres projekt. Sangene skulle tage udgangspunkt i bynavne og de skulle spille sig frem til en lyd, der kunne stamme fra lige præcis de byer de valgte.

Det er nu ikke fordi jeg decideret kan finde frem til pizzabageren fra 'Rome', sælfangeren fra 'Nuuk' eller lyden fra det typiske band fra 'Manchester', men sangene er ret gode og har deres egne selvstændige liv. Derudover ved jeg, at de løbende laver bynavnene om, så det er ikke godt at vide om 'Barcelona' ender som 'Varde'.

Men albummet ender som det jeg sidder og lytter på nu (tror jeg). Og der er fine popelementer i 'Upsala', 'Reykjavik' (som måske er 'Phoenix'?) og ikke mindst den rytmiske 'Nuuk', god åbningstemning med varme på 'Barcelona' og den efterfølgende 'Phoenix' (som måske er 'Reykjavik'?. Der bliver sluttet elegant af med den omfangsrige 'St. Petersborg'.

Hvornår albummet rammer overfladen, ved jeg ikke - men det er på vej, og du kan roligt glæde dig hvis du kan lide pop og indie, med højt til loftet og er (på et eller andet plan) rejselysten...








1 kommentar:

  1. Enig i at det er en enestående lyd. Jeg har dog kun måtte nøjes med de tre sange, som blev skrevet og produceret sidste år. Manchester faldt hvert fald meget godt i min smag.

    mvh
    Mathias

    SvarSlet