torsdag den 17. februar 2011

En ny radiokanal



Lidt fakta om 'P6' - en soon-to-be-your-friend-radio!!!

OK… Sagen er den, at siden jeg stoppede med at lave radio på P3 i december 2010, har jeg fået mange spørgsmål fra høj og lav, nær og fjern, om hvad jeg så skal gribe i! Det vil jeg gerne prøve at fortælle lidt om, selvom jeg, og mine kollegaer, langt fra er klar til at ’vise’ dig det endelige resultat.

Men venner!!! Det bliver vanvittig fedt, tror jeg – håber jeg – satser jeg hele butikken på. Jeg og en række af de bedste kollegaer på DR, skal stå for at lave en ny radiokanal, der forhåbentlig kommer til at blive luftbåren indenfor et par måneder.

Kanalen kommer til at hedde P6, det har allerede været ude i omverdenen. Den kommer til at blive sendt på DAB (digital radio, ja – du skal have en speciel radio for at kunne tage imod os, de findes billige og dyre, flotte og grimme, men effektive og transistor-like) og på nettet (som resten af DR’s programmer).

Det vigtigste af det hele: P6 handler om MUSIK!!! Musik, der ikke havner i den store brede pølse af tidens mainstream, men søger grænser for hvad musik kan – i den ene og den anden form. Det kan blive ekstremt – både støjende og spinkelt - det kan blive mere moderne end noget andet og uendelig gammeldags som i de gode gamle dage, der var bedre end det du har indtil videre har fået at vide.

P6 vil udvide dine musikalske horisonter. Bringe dig den famøse lyd af i morgen, det som er det fedeste lige netop nu og tage dig med til dér hvor mælken kommer fra – al inspirationerne. Det bliver både signede og hypede bands - side om side med demoerne, der kommer frisk fra et soveværelse rundt om hjørnet eller den intime optagelse direkte fra P6’s radiostudie.

I løbet af foråret er vi klar, men er allerede nu i færd med at invitere artister på kaffe – eller omvendt – de inviterer os. Navne som The Streets, Maps & Atlases, Airship, Esben And The Witch (billedet ovenover), Delorean og Heathers har allerede afleveret små sange, givet interviews eller leget DJ’s for P6 – i morgen gælder det Peter, Bjørn & John og Joan As Policewoman… så vi roder med mange ting, og glæder os til at præsentere det hele for dig – meget snart – og når vi har ovenstående line-up inden vi overhovedet er startet, så bare vendt til vi kører live and extremely direct!!!!

Holdet er bl.a. Krede, Tue Track, Alicia Jordanova og Lucia Odoom fra Det Elektriske Barometer, Kristian Leth og Ralf Christensen, der kommer til at pryde æteren med nye toner, hip hop, urban, elektro, indie, chill, rock og en masse klassiske album der bliver gennemgået fra start til slut.

Yderligere vil du hver weekend også kunne stifte bekendtskab med DR’s fineste mand, Jan Sneum, som sikkert vil kigge sin kælder igennem for (hen)gemte 50’er skiver eller dansemusik fra 40’erne, estisk polka fra 2011 og debuterende livebands fra Nordjylland, der ikke endnu ikke anede at de selv eksisterede.

Anders Bøtters energiske metalmagasin, SORT SØNDAG, kommer til at pryde hver eneste søndag aften, fulgt godt på vej og til dørs af rockmusikken generelt mørkeste toner, både før og efter. Endelig sidder Camilla Jane Lee klar hver morgen, man-fre og giver dig dagens forkromede overblik i musikverden og på P6.

Undertegnede sidder selv i studiet, man-tors, og får bl.a. besøg af tidens bedste artister og bands – både danske og udenlandske – hvad enten de er aktuelle eller ej, hvad enten de har 2 fans eller 2 milliarder. Så længe de har hjertet lige præcist dér hvor det slår bedst for musikken, så er de velkomne – og det er du også! Jeg tvivler på, at du kommer til at kede dig, hvis du syntes at ny musik er bare liiiiidt spændende…

Så altså… alle disse ord om noget, der endnu ikke er – æterbåren! Men ordet begynder at sive hist og her – og sivende ord bliver til rygter, som ingen aner hvordan de skal forholde sig til. Dette kommer fra hestens egen mund – og du er velkommen til at spørge om hvad du vil mht P6. Men det lyder sgu da fedt, gør det ik´? Håber dine forventninger snart bliver indfriet...

11 kommentarer:

  1. det lyder så vanvittigt fedt! jeg glæder mig oprigtigt meget til at i åbner for sluserne!

    SvarSlet
  2. Klaus Strange Sandstrøm17. februar 2011 kl. 21.00

    Du er jo altid fed at høre min ven, og en ren musik-kanal lyder jo som drøm. Men hvem er målgruppen og hvor er vi henne i den vanlige og konservative DR-segmentering/inddeling?
    Lyder umiddelbart som stilforvirring eller en slags musikalsk legestue uden grænser... og samtidig er det jo begejstrende hvis den er trendy og moderne, formår at rykke grænser, udvide horisonter, tager spadestik, bryde mure ned og fortæller ungdommen hvor deres idoler har fundet deres inspiration o.s.v.
    OK spændende... :)

    SvarSlet
  3. uh nice mr holm det glæder jeg mig til det er sku ikke meget sjov på dabben i forvejen altså ikke som jeg lige har opdaget :)

    SvarSlet
  4. Åh! Jeg ser nu hvordan himlene åbnes foran mine øjne. "What took you so long?!"

    SvarSlet
  5. @ alle: tak for opbakningen!
    @ klaus: altid godt med kommentarer fra dig - og jeg har skrevet overstående med stor entusiasme på tasterne, og nævnt de forskellige genrer for at nå ud i ekstremerne! Der kommer ikke til at være stilforvirring på kanalen, selvom det kan være svært at undgå, når vi snakker om en kanal der har så bred en smag :-). Men der vil komme 'genre'-programmer, omkring de mest gængse genre - urban/moderne alt pop og rock/metal, etc.
    Samtidig skal jeg måske understrege, at det med dansemusikken fra 40'erne ikke kommer til at blive fulde programmer - men kan pippe op på kanalen i ny og næ. Som jeg nævner, skriver jeg netop det, for at markere nogle af de ekstreme punkter - og for at fortælle, at vi kører ligeså meget efter stemninger som efter genrer, miljøer og sådan.
    Målgruppen er for dig!!! Jeg kender dig som musikelsker, sort kender af en slags musik, nysgerrig efter andre genrer og åben overfor at blive introduceret for navne og stemninger, som du ikke kendte eller tidligere har tænkt det store om!
    Du skal være velkommen :-)!!!

    SvarSlet
  6. DR radio har manglet profil og personlighed de sidste mange år med deres "centralt styrede jukebox" politik, og underholdningsprogrammer (i hvert fald på P3) der alle sammen lyder ens - og lige overfladiske - selvom værterne er forskellige. DR er lidt blevet lidt reddet af en net-kanal som DR Barometer. En kanal som godt nok bare var en jukebox, men så i det mindste en der ikke fulgte de sædvanlige kommercielle musikalske hovedveje. DR Barometer lukker desværre når DR P6 BEAT åbner, men måske bliver byttet ikke så slemt... Glæder mig da bl.a. til et genhør med Jan Sneum fra de gamle Beat dage på P3 (eller Rockland som det hed i de helt gamle dage). Er han virkelig stadig fremme på beatet så mange år efter? :-)

    SvarSlet
  7. Ny P6 lyder rigtigt fedt. Glæder mig især til genhør m. hr. Sneum. Den mand bar mig igennem rigtigt mange fede timer med punk og ny-rock i 80'erne. Glemmer aldrig et indslag hvor han bl.a. spillede P.I.L., Joy Division, Gang of 4, samt numrene Green Fuzz og Bad Girl fra Nuggets-LP'en. Alle sammen signaturer på min musikstil/-smag dengang og lige siden.

    SvarSlet
  8. @Stig: Apropos Sneum så se evt. her: http://www.torbenbille.dk/journalistik/dr-fremme-pa-det-digitale-beat/

    SvarSlet
  9. Jeg vil gerne ønske et nummer med Radiohead ;) - på forhånd tak fordi der endelig kommer et program som dette frem, ser rigtig meget frem til det.

    SvarSlet
  10. Efter at have lyttet til Sneum må jeg konstatere min hukommelse vist ikke er så god mere. Jeg er overbevist om at han var en del af DR i samme periode, men vært på Rockland/Beat har han vist aldrig været? :-) Men hvem var det nu i øvrigt lige der var det. Nogen der husker bedre end jeg?

    Har savnet et program i stil med Rockland/Beat siden det stoppede, men det burde der vel næsten også være plads til nu på P6? Men måske er det der også allerede, har ikke hørt så meget P6 endnu?...

    Lyttede lige til Kristian Leth & Ralf Christensen, og det var rigtig godt. Jeg gad også godt høre programmer med dem hvor de kiggede fremad i stedet...

    SvarSlet